Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tygodnik Pilski w cytatach: początek 1985 roku - ambitne plany rozwoju Piły i silne mrozy

Wojciech Dróżdż
Wojciech Dróżdż
Styczeń był niezwykle mroźny. W Polamie Nowy Rok witano pracą. Na czele pilskiej Polonii stanął Tadeusz Rzemykowski. Dywagowano też o przywróceniu pracujących sobót w szkołach.

Nr 260, 13.01.1985 r.

Nie wszyscy witali Nowy Rok na sylwestrowych balach. Pracowała m.in. część załogi huty szkła Zakładów Sprzętu Oświetleniowego „Polam” w Pile, odznaczonych niedawno Orderem Sztandaru Pracy II klasy. Podczas nocnej zmiany kierowanej przez Zbigniewa Aniserowicza wyprodukowano 206 415 szklanych baloników dla przemysłu oświetleniowego.

Nr 260, 13.01.1985 r.

21 osób wybranych zostało do Zarządu MZKS Polonia Piła. Nowym prezesem został Tadeusz Rzemykowski, którego entuzjastyczne wręcz wystąpienie mogło natchnąć otuchą niejednego ze słuchaczy. Funkcje wiceprezesów przyjęli: Edward Kurgun (ds. sportowych), Marian Hałaburda (ds. gospodarczych), i Zdzisław Wojciechowski (ds. wychowawczych), a urzędującym sekretarzem w klubie będzie Zenon Świdurski. Tytuł honorowego członka klubu jednomyślnie przyznano dotychczasowemu prezesowi Henrykowi Godziszowi, który był jednym z nielicznych, zaangażowanych w pomoc klubowi w jego ciężkich czasach. (Eugeniusz Mikuszewski)

Nr 261, 20.01.1985 r.

Silne mrozy i opady śniegu, występujące w pierwszej dekadzie stycznia odczuwane były również przez mieszkańców województwa pilskiego. Najtrudniejszą sytuację w tym okresie zanotowano 6 i 7 stycznia, kiedy to słupek rtęci wskazywał na termometrach ponad -20 stopni Celsjusza (Piła była w tych dniach w kraju biegunem zimna, w nocy zanotowano bowiem -27 stopni Celsjusza). (…) Wystąpiły jednak pewne zakłócenia w komunikacji. Najtrudniejszą sytuację odnotowano 6 i 7 stycznia, kiedy z powodu zamarzania instalacji przewodowej i olejów napędowych w silnikach autobusów musiano odwołać około 10 proc. kursów (dziennie w województwie PKS wykonuje ich 1500). (…) Trudne warunki przewozów na szlakach kolejowych utrzymują się jednak nadal. W związku z tym Pomorska DOKP w Szczecinie odwołała kursowanie kilku par pociągów dalekobieżnych przejeżdżających m.in. przez nasze województwa. I tak od 11/12 do 23/24 stycznia pociąg pośpieszny Szczecin - Olsztyn kursujący przez Piłę już dojeżdża tylko do Torunia. (asw)

Nr 264, 10 lutego 1985 r.

W społecznej dyskusji na temat stanu polskiej oświaty dużo miejsca poświęca się sprawie wolnych sobót. Czy przy obecnych niedostatkach bazy oświatowej, pracy szkół na dwie, a nawet trzy zmiany, powinien funkcjonować stereotyp wolnej soboty? Czy pięciodniowy tydzień nauki nie jest przypadkiem luksusem, którego konsekwencje ponoszą zarówno nauczyciele, jak i rodzice oraz sami uczniowie? Utrzymać wolne soboty w szkołach czy je znieść? Te pytania formułuje się coraz częściej, bowiem powszechniejsza jest świadomość konieczności zmian w organizacji pracy szkół. Dostrzegając ten problem Ministerstwo Oświaty i Wychowania podało społecznej konsultacji propozycje rozwiązań tego problemu w czterech wariantach, które gwarantują nauczycielom - zgodnie z zapisem Karty - pięciodniowy tydzień pracy. Wybór jednego z nich zależy od wyników tej konsultacji, która trwa także i w naszym województwie. (Anna Forecka)

Nr 265, 17.02.1985 r.

W chwili, gdy utworzono województwo pilskie, Piła uzyskała inne funkcje w sensie gospodarczo - administracyjnym. Ponieważ tak się historycznie i przestrzennie złożyło, że Piła nie ma wykształconego centrum i - od razy dodam - nie będzie go miała, wszystkie te funkcje przejmuje śródmieście. (…) W ogóle to miasto ma ograniczone możliwości rozwoju i trzeba sobie z tego zdawać sprawę. Optymalna wielkość Piły to 120 tysięcy mieszkańców. Jest to taka wielkość miasta, w której ludziom powinno się dobrze mieszkać. Dlatego też winny następować tu przeobrażenia jakościowe, związane z rozszerzeniem wszelkich usług. Nasze wszystkie działania idą w tym kierunku. Szkielet komunikacji kołowej, poza obwodnicą śródmiejską, jest już gotowy. Drugim elementem krystalizującym powinny być wyraźnie ukształtowane ciągi piesze - ul. 14 Lutego, ul. Pstrowskiego, ul. Bieruta. Nieco inną funkcję otrzyma plac Zwycięstwa. (Tomira Łęska - Oleszak i Andrzej Oleszak, urbaniści z województwa pilskiego w rozmowie z Krzysztofem Kalką)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto